تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/09/20 - 10:14
کد خبر: 453409

پرونده ویژه زنان ملل؛

وحشت زیر نقاب/ پیاده‌سازی «زن، زندگی، آزادی» در گروه داعش

وحشت زیر نقاب/ پیاده‌سازی «زن، زندگی، آزادی» در گروه داعش

این زنان با حضور و نقش آفرینی در شبکه ترور و وحشت داعش، بازیگری فعالی در تحقق اهداف این گروه در دنیا بازی کردند و در زمینه قاچاق، انتقال مخفیانه و ارائه کمک های لجستیکی کمک های قابل توجهی از خود ارائه داده اند.

به گزارش سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزها و ماه های اخیر در کشورمان مسئله زن و آزادی یکی از مسائل داغ و پربحث بوده است به نحوی که عده ای با استفاده این اسم رمز به کف خیابان ها آمده اند و موجب ناآرامی و آشوب های خیابانی شدند. کار تاجایی پیش رفت که نگاه ابزاری به زنان و دختران به اوج خود رسیده بود و با استفاده از عملیات های رسانه ای حتی خودکشی های دختران جوانی را عاملی برای کشاندن مردم به کف خیابان ها می کردند.

نگاه به زن و آزادی اولین بار نیست که مطرح می شود و سال ها است در سایر کشورهای دنیا نیز پیاده شده است به نحوی که حتی در گروه های تروریستی با این نگاه به زنان، آن ها را با یک آزادی ظاهری فریب می دهند و در راستای اهداف خود اسیر می کنند. از این رو سعی شد در پرونده ویژه زنان ملل به بررسی کم و کیف این مسائل بپردازیم لذا در ادامه به بررسی حضور زنان در گروه تروریستی-تکفیری داعش پرداخته شد که می‌خوانید:

استنتاج و تطبیق تاریخی غالبا انسان ها را به این نتیجه رسانه است که عاملین وحشت و ترور نیز  قابل تعریف در قالب و کلیشه های جنسیتی خود هستند و شاید به همین دلیل است که همیشه تروریست ها در قاموس و پوششی مردانه نمایانده شده اند. این امر در خصوص گروهک تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) نیز صادق است و آنچه از داعش به دنیا مخابره شده همیشه چهره ای مردانه و وحشت آمیز داشته است حال آنکه بخشی از داعش در چهره و لباس زنانه عاملیت و فعالیت خود را در پروژه وحشت در منطقه و دنیا اثبات کرده است؛ هر چند این بازوی داعش چنانکه باید مورد توجه قرار نگرفته است.

به همین دلیل لازم میدانم تا در ادامه به بررسی اجمالی چهره زنانه داعش، اقدامات  و نقش آنان به عنوان جعبه سیاه البغدادی در قالب پروژه تحقق دولت اسلامی عراق و شام بپردازم و این سوال را مطرح کنم که آیا داعش مردانه است و یا زنانه؟

با انتشار خبر تاسیس دولتی اسلامی در قلمرو عراق و شام، زنانی از نقاط مختلف به ویژه کشورهای اروپایی که عمدتا نسل دوم و یا سوم مهاجرین مسلمان و یا اصالتا اروپایی بودند، به این گروه پیوستند. دلایل متعددی برای پیوستن این زنان به بدنه داعش عنوان شده است که این دلایل از عوامل مادی تا تعصبات مذهبی را در بر می گیرد که توانست منجر به تشکیل بدنه ای زنانه ذیل بدنه مردانه غالب داعش شود و این گروه از این ظرفیت در راستای تحقق و پیشبرد اهداف خود استفاده کند.

زنان در این گروه توانستند علاوه بر تعریف نقش هایی چون مادری، همسری و جهاد نکاح برای توسعه امت داعشی، نقشی ویژه برای خود در تحریک و تهییج سایر مردان برای پیوستن به داعش و گسترش ایدئولوژی تروریستی – تکفیری خود در منطقه و دنیا تعریف کرده و در جذب زنان غربی نیز عملکرد خوبی از خود برجای گذارند. همچنین حضور و نقش آفرینی زنان در داعش بیش از همه با گردان الخنساء در پیوند است که در سال ۲۰۱۴ تشکیل گردید، نقش این گردان جذب و عضوگیری از زنان، آموزش مهارت هایی چون تک تیراندازی، ساخت کمرند انتحاری و یافتن همسر برای نیروهای داعشی بوده است و این گردان تا سال 2017 موفق به انجام 200 عملیات تروریستی بود.

از طرفی صدور فتوایی مبنی بر جهادالمناکحه یا جهاد نکاح با هدف آماده سازی مردان برای مبارزه سبب شد تا بعضی زنان با این هدف به داعش بپیوندند و به انجام خدمات جنسی برای مردان داعشی و فرزندآوری بپردازند اما این فتوا در واقع زمینه ای برای کالا شدن زن و خرید و فروش آنها به ویژه زنان اسیر ایزدی تبدیل شد و ماهیتی اقتصادی برای داعش یافت.

علاوه بر این، به مرور و با کاهش تعداد جمعیت مردان داعشی از سویی و ایفای نقش بهتر زنان در انجام عملیات انتحاری سبب شد تا زنان نقشی فراتر از خانه و خانواده ایفا کنند. هر چند داعش در ابتدای تشکیل خود بر عدم حضور زنان در مبارزه میدانی و تنها نقش آفرینی آنان در خانه تاکید میکرد اما در سال 2017 و پس آنکه این جریان تروریستی شروع به تضعیف و از دست دادن مناطق تحت سلطه خود کرد، بنا به ضرورت عملیاتی از زنان خواست تا در جهاد میدانی نیز حضور داشته باشند.

بنابراین این زنان با حضور و نقش آفرینی در شبکه ترور و وحشت داعش، بازیگری فعالی در تحقق اهداف این گروه در دنیا بازی کردند و در زمینه قاچاق، انتقال مخفیانه و ارائه کمک های لجستیکی کمک های قابل توجهی از خود ارائه داده اند.

اکنون با شکست داعش و محدود شدن این زنان و خانواده های منتسب به داعش در اردوگاه هایی چون اردوگاه الهول در شمال شرقی سوریه، همچنان خطراتی از سوی باقی ماندگان گروه تروریستی احساس می شود و آن تداوم اقدامات آنان در ترویج ایدئولوژی داعش، تلاش برای جمع آوری کمک های مالی از نقاط مختلف دنیا و انتقال تفکر افراطی تروریستی - تکفیری به کودکانی است که ذیل مسئولیت این مادران و همسران داعشی در اردوگاه ها در حال رشد و بلوغ هستند. در حقیقت این زنان به عنوان میراث داران ایدئولوژی داعش تمام تلاش خود را برای تربیت تروریست های آینده انجام خواهند داد.

گزارش از سعیده اسدی - کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top